Børns perspektiver på organiseringer af overgangen mellem sfo og klub
ons27sep09:30ons11:30Børns perspektiver på organiseringer af overgangen mellem sfo og klub
Info
Kom med til et fagligt oplæg med Sofie Sauzet fra Københavns Professionshøjskole!Vi byder traditionen tro på kaffe og crossainter 🥐☕
Info
Kom med til et fagligt oplæg med Sofie Sauzet fra Københavns Professionshøjskole!
Vi byder traditionen tro på kaffe og crossainter 🥐☕
Beskrivelse
Overgangen fra SFO til klub, indskoling til mellemtrin, markerer en fase, der består af flere sociale, faglige og organisatoriske forandringer, som sætter børn på arbejde.
Børnene får nye fag, flere undervisningstimer, nye lærere og øgede frihedsgrader i overgangen til klub.
I perioden peges der i forskningen i øvrigt på en acceleration af mobning og skoleskift i denne periode. For pædagoger betyder overgangene mindre kontakt med børnene i skoletiden, da der er ansat færre pædagoger i mellemtrinnet.
Desuden er der færre børn indskrevet i klubberne, end i SFO. I 3. klasse er 78,5% af skolens børn indskrevet i et fritidstilbud, men dette tal falder til 46% i 4. klasse.
I perioden samler der sig således en række forhold, der set fra et børneperspektiv, kalder på et pædagogisk fokus. I oplægget anskueliggøres det at blive ”mellemtrins og klubbarn” set fra børnenes perspektiv, hvor øgede frihedsgrader og krav, accelererer et gryende ungdomsliv.
På oplægsdagen foreslås det, at vi gør os nysgerrige overfor børns tøven i disse overgange, idet forskellige måder at tøve på, kan forstås som børns uudtalte kritik af de organiseringer, der betinger deres hverdagsliv og kan producere udsathed.
Læs mere
Tidspunkt
(Onsdag) 09:30 - 11:30(GMT+02:00)
Lokation
Klub Tempeltræet
Fuglevangsvej 8A, 1962 Frederiksberg C